Integritetspolicy för CSD Sealing & Protecting Systems digitala kanaler
Vi på CSD Sealing & Protecting Systems AS (”CSD Sealing & Protecting Systems”) värnar om att skydda dina personuppgifter. Denna integritetspolicy (nedan kallad ”villkoren”) gäller för våra webbplatser och andra digitala tjänster som blogg, e-postprenumerationer och formulär för informationsinsamling (”digitala kanaler”).
Villkoren styr allt vi gör inom insamling, behandling och användning av data. De omfattar också dina rättigheter till insyn, ändring och radering av personlig information om dig. Genom att använda våra digitala kanaler samtycker du till villkoren. Om du inte godkänner databehandlingsrutinerna som beskrivs i villkoren, bör du undvika att använda våra digitala kanaler.
Denna version (v1.0) är uppdaterad 12.1.2018.
Integritetspolicy
-
Terminologi
Här definierar vi några viktiga begrepp:
- Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig som individ. Se avsnittet ”Vilka personuppgifter behandlar vi?” för information om vilka personuppgifter vi behandlar.
- Anonymiserade uppgifter är uppgifter där vi har tagit bort alla identifierbara element så att uppgifterna inte längre kan kopplas till dig som individ.
- Behandling av personuppgifter innebär all användning av personuppgifter, inklusive insamling, lagring, ändring, sammanställning, utlämning och radering.
- Våra digitala kanaler omfattar våra webbplatser och övriga digitala tjänster som bloggar, e-postprenumerationer och registrering av information genom formulär.
-
Hur samlar vi in personuppgifter?
Den information vi samlar in om dig beror på vilka av våra digitala kanaler du använder, samt vilka uppgifter du ger oss vid köp, registrering eller i andra sammanhang.
Vi samlar in personuppgifter som:
- du lämnar till oss, till exempel när du köper eller registrerar dig för våra tjänster, prenumererar på våra nyhetsbrev och bloggar, fyller i ett formulär eller kontaktar oss.
- registreras automatiskt när du använder våra digitala kanaler.
Du är inte skyldig att lämna personuppgifter till oss, men om du väljer att inte göra det kan vi eventuellt inte erbjuda våra tjänster till dig, exempelvis eftersom vi inte kan fakturera dig för tjänsterna eller skicka dig den information du efterfrågar.
Vi har profiler/sidor i sociala medier. När du besöker dessa sidor, exempelvis vår företagssida på Facebook, kommer det sociala mediet, exempelvis Facebook, att behandla dina personuppgifter och använda cookies. Mer information om hur det sociala mediet behandlar personuppgifter och använder cookies hittar du i respektive socialt medies integritets- och cookiepolicy, till exempel Facebooks policy för integritet och cookies. I vissa fall kan vi, via det sociala mediet, använda dessa uppgifter för att visa dig riktad reklam.
-
Vilka personuppgifter behandlar vi?
Vi kan behandla personuppgifter inom följande kategorier:
- Grundläggande information, såsom namn, arbetsgivare, befattning och kontaktuppgifter.
- Demografisk information, som födelsedatum och kön.
- Uppgifter om kundrelationen, såsom orderinformation, betalningsuppgifter, marknadsföringstillstånd och kontakter med kundsupport.
- Uppgifter som genereras vid användning av våra digitala kanaler, till exempel teknisk information om den enhet du använder när du besöker våra digitala kanaler (inklusive datum och tid, vilken typ av dator/mobiltelefon, operativsystem och webbläsare du använder, IP-adresser, skärmstorlek etc.). Läs mer under ”Navigationsinformation” som beskriver detta i detalj.
- Uppgifter som gäller identifiering och registrering av en kund eller användare, exempelvis information om användarens identitet och lösenord.
- Eventuella andra uppgifter som lagras på grundval av ditt samtycke. I sådana fall får du specifik information om vilka uppgifter vi lagrar och hur de används när vi begär ditt samtycke.
Våra digitala kanaler är inte avsedda för, eller riktade mot, barn under 13 år. Vi sparar inte medvetet information om barn under 13 år. Om du tror att vi har lagrat uppgifter om ett barn under 13 år, kontakta oss skriftligen så att vi kan radera uppgifterna.
-
Navigationsinformation
Cookies
Vi använder cookies och liknande teknologier i våra digitala kanaler. Cookies hjälper oss att fastställa vilka delar av våra digitala kanaler som är mest populära, inklusive vilka sidor användarna besöker och hur länge. Informationen används exempelvis för utveckling och analys av tjänster samt för riktad annonsering på internet. Läs mer om vår användning av cookies i avsnitt 9.
Loggfiler
Information om din enhets specifikationer, programvara och ditt besök samlas in automatiskt av oss. Denna information kan exempelvis inkludera IP-adressen, typ av webbläsare, domännamn, internetleverantör, filer som visats (HTML-sidor, bilder etc.), operativsystem, åtkomsttid och varifrån du nådde våra digitala kanaler.
Spårningsbilder (t.ex. Clear gifs, web beacons, web bugs)
Vi använder spårningsbilder (även kallade clear gifs, web beacons, web bugs) som hjälper oss att förbättra våra digitala kanaler genom att visa oss vilket innehåll som visas för användarna. Spårningsbilder är små grafiska element med en unik identifierare, liknande cookies, och används för att spåra användarbeteende online. Till skillnad från cookies, som lagras på användarens hårddisk, är spårningsbilder osynligt inbäddade i våra digitala kanaler eller i e-post. Detta gör det möjligt för oss att mäta effekten av vår marknadsföring. Vi kopplar den information vi samlar in från e-post till kundens personliga information.
Reklam
Vi kan använda tredjepartsföretag för annonsering online. Dessa företag använder cookies och spårningsbilder för att samla in information om dina aktiviteter på denna och andra webbplatser för att kunna erbjuda dig riktad reklam baserad på dina intressen. Om du inte längre vill få sådan information som syftar till att ge dig riktad reklam, kan du avanmäla dig via denna webbplats: http://www.youronlinechoices.eu/. Observera att detta inte skyddar dig från all reklam; du kommer fortfarande att exponeras för generisk reklam.
-
Hur använder vi dina personuppgifter?
Vi använder informationen vi lagrar om dig för följande ändamål:
- Tillhandahållande av tjänster: Vi behandlar personuppgifter för att erbjuda och leverera tjänster till dig. Exempelvis behandlas dina uppgifter i samband med:
- leverans av innehåll när du efterfrågar det, såsom e-post till mottagare som har prenumererat på nyhetsbrev eller blogg,
- kundidentifiering,
- fakturering och betalningsuppföljning, och
- felrättning, kundservice och hantering av klagomål.
- Utveckling och analys: Vi behandlar personuppgifter för att förbättra och vidareutveckla våra tjänster och digitala kanaler.
- Försäljning och marknadsföring: Vi använder både anonymiserade data och personuppgifter för marknadsföringsändamål, inklusive:
- att skapa målgrupper för marknadsföring,
- att anpassa och rikta marknadsföringen, exempelvis genom rekommendationer eller riktat innehåll i våra digitala kanaler,
- utskick av nyhetsbrev och andra former av direkt marknadsföring när detta är tillåtet, baserat på ditt samtycke eller gällande lagstiftning,
- marknadsanalyser och kundnöjdhetsundersökningar, och
- ”tvättning” av kontaktinformation mot registren till Facebook, Google och andra digitala aktörer, så att vi kan kommunicera med dig och andra användare som dig genom dessa kanaler.
- Informationssäkerhet och förhindrande av missbruk av tjänster: Vi kan behandla personuppgifter för att säkerställa god säkerhet i våra digitala kanaler. Vi kan också behandla personuppgifter för att identifiera eller förhindra olika typer av missbruk.
- Efterlevnad av lagstadgade krav: Vi behandlar personuppgifter för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter, till exempel i samband med bokföring och för att tillhandahålla uppgifter till behöriga myndigheter när detta krävs enligt norsk lagstiftning.
- Andra ändamål som du har samtyckt till: Vi kan behandla dina personuppgifter för andra ändamål som du specifikt har gett oss ditt samtycke till.
-
Hur skyddar vi dina uppgifter?
Skydd av dina personuppgifter är en högt prioriterad uppgift för oss, och vi arbetar kontinuerligt för att skydda personuppgifter och annan konfidentiell information. Säkerhetsarbetet omfattar både fysiska, tekniska och administrativa åtgärder, inklusive skydd av personal, information, IT-infrastruktur, internt och offentligt nätverk, samt kontorsbyggnader och tekniska anläggningar.
Säkerhetsarbetet innebär även att vi regelbundet genomför riskbedömningar och granskar faktorer som tillgänglig teknik, affärsbehov och lagkrav. Detta ska säkerställa att vi har tillräckliga säkerhetsåtgärder för att exempelvis förhindra att personuppgifter hamnar i orätta händer.
-
Vem lämnar vi ut dina personuppgifter till?
Vi kan lämna ut personuppgifter till:
- Databehandlare som arbetar som underleverantörer för oss och behandlar dina uppgifter på våra vägnar. Sådana underleverantörer kan inte använda personuppgifterna för andra ändamål än de som är överenskomna med oss. Vi tar särskilda förhållningsregler för att säkerställa att underleverantörerna följer dessa villkor och norsk personuppgiftslagstiftning, särskilt när databehandlaren är belägen utanför Norge eller EU/EES-området.
- Andra parter med ditt samtycke.
Vi kan också lämna ut information:
- I lagstadgade fall, exempelvis på begäran från domstolar, polis eller andra myndigheter enligt strikta, fördefinierade processer.
- Vid företagsöverlåtelse, exempelvis som ett led i fusion, förvärv, försäljning av våra tillgångar eller överföring av tjänster till ett annat företag. I sådana fall kommer du att bli meddelad via e-post och/eller se ett meddelande i våra digitala kanaler om eventuella ändringar i ägande, användning av din personliga information och dina valmöjligheter.
-
Hur länge lagrar vi dina uppgifter?
Vi lagrar dina personuppgifter så länge som nödvändigt för att uppfylla de ändamål som anges i villkoren, såvida inte en längre lagringsperiod är påkallad eller tillåten enligt gällande lagstiftning.
Personuppgifterna lagras så länge du har en aktiv relation till oss eller våra digitala kanaler, eller tills du begär att vi ska glömma dig och radera lagrad information om dig. Vi definierar en relation som aktiv om ett eller flera av följande kriterier är uppfyllda: (i) att vara kund eller affärspartner till oss, (ii) ha samtyckt till att ta emot marknadsföringsinformation från oss, (iii) aktivt ha begärt kontakt med oss via sociala medier, elektroniska meddelanden eller elektroniska formulär, eller (iv) varit aktiv i våra digitala kanaler efter att du har givit ditt samtycke. Relationen definieras som aktiv om den har utövats under de senaste 24 månaderna.
Lagring av anonymiserade uppgifter omfattas inte av sådana begränsningar eller krav. Vi försöker också säkerställa att personuppgifter och annan kundinformation är uppdaterad och korrekt, samt att vi inte lagrar information som är onödig i förhållande till behandlingssyftet.
-
Hur använder vi cookies?
Vi använder cookies och liknande teknologier i våra digitala kanaler. Cookies hjälper oss att fastställa vilka delar av våra digitala kanaler som är mest populära, inklusive vilka sidor användarna besöker och hur länge. Informationen används exempelvis för att förbättra prestanda, utveckling och analys av tjänster samt för att rikta annonsering på internet.
Vi kan kombinera information från cookies med andra uppgifter vi har registrerat om dig och din kundrelation när detta är tillåtet enligt gällande rätt eller du har givit oss ditt samtycke.
Genom att använda våra digitala kanaler med en webbläsare som tillåter cookies på enheten godkänner du vår användning av cookies.
Våra webbplatser kan innehålla länkar till tredje parts webbplatser, produkter och tjänster, inklusive sociala medier (till exempel Facebooks sociala plugins). Tjänster eller applikationer från tredje part som är tillgängliga på våra webbplatser omfattas av tredje partens integritetspolicy. Vi rekommenderar att du bekantar dig med dessa tredje parters integritetspraxis.
-
Vilka är dina rättigheter och valmöjligheter?
Du har rätt att:
- veta vilken information vi har registrerat om dig,
- begära att felaktiga, onödiga, ofullständiga eller föråldrade personuppgifter rättas eller tas bort,
- återkalla eller begränsa eventuella samtycken till att behandla personuppgifter som du har gett oss. Observera att detta kan medföra att vi inte längre kan tillhandahålla vissa av våra tjänster till dig,
- inaktivera insamling av data för Google Analytics.
Vi strävar efter att bedriva en ansvarsfull och hållbar affärsverksamhet. Om du anser att vi inte följer dessa villkor eller gällande lagstiftning kan du lämna klagomål till oss, eller eventuellt till Integritetsskyddsmyndigheten.
-
Ändringar i villkoren
När vår verksamhet och våra verktyg utvecklas kan vi behöva uppdatera villkoren. Vi uppmuntrar dig att regelbundet gå igenom villkoren. Vid större ändringar kan vi även försöka kontakta dig direkt genom tillgängliga kanaler, såsom via e-post eller meddelanden i våra digitala kanaler.
-
Hur kontaktar du oss?
E-post: csd@csd.no
Telefon: +47 33 48 50 40
Adress: Jernbanealleen 17, N-3210 Sandefjord, Norge